Elektronisk fakturering

6 fordele ved elektronisk fakturering

Elektronisk fakturering bruges af de fleste virksomheder i dag. Ikke desto mindre er mange tilbageholdende med at skifte fra papirbilag til kun at bruge elektronisk fakturering. Du finder altid grunde til at vente endnu et år … vi har grundene til, at du skal gøre det i dag.

For ikke mange år siden skulle du sende alle fakturaer pr. mail. Der er mange ulemper ved dette, herunder at breve ikke når modtageren, og ikke mindst at det kræver en masse logistik i virksomheden. Der er således mange argumenter, der argumenterer for at vælge elektronisk fakturering snarere end papirfakturering. Vi kunne have nævnt mere end dem, vi har anført her, men dette er de vigtigste argumenter for at ændre systemet.

Digital bilagshåndtering

1. Det VIL blive uundgåelig

Digitalisering sker i alle brancher og i et hastigt tempo! Der er mange fordele ved dette, men det kræver en smule omstrukturering. Det kan føles overvældende for dem, der endnu ikke har kastet sig ud i digitaliserings-bølgen. Elektronisk fakturering sparer miljøet og sparer både forbrug og ressourcer. Man behøver således ikke at være en profet for at sige, at vi sandsynligvis ikke vil vende tilbage til ”gamle synder”.

Er det ikke bedre at gøre arbejdet gradvist nu i stedet for i sidste øjeblik, indtil du ikke længere har et alternativ?

2. Mere effektivt

Håndtering af indgående og udgående fakturaer er et tidskrævende arbejde i de fleste virksomheder. Hvis du strømliner dette, vil du være i stand til at bruge mere tid på andre ting – for eksempel virksomhedens kerneforretning! Hvis du også bruger et online-regnskabssystem, får du en bedre interaktion mellem virksomheden, dets kunder og virksomhedens regnskabsfører. Effektiv – enkel og let!

3. Sikker opbevaring

Digital dokumenthåndtering sikrer sikker opbevaring. Når du fører regnskab, skal alle dokumenter opbevares i 5 år. Der er ikke noget krav til nøjagtigt hvilket format du skal bruge til opbevaring, men hvis du vælger at gemme elektronisk, vil du være i stand til at være helt sikker på, at du ikke mister dyrebare dokumenter.

Hvis der er brand i lokalerne, tyveri eller lignende, vil alle dokumenter være gemt sikkert i skyen i stedet for i askebunken.

4. Adgang hvor som helst og når som helst

Ved at fakturere elektronisk og 100% papirløs har du adgang overalt og dermed er du i stand til at arbejde uanset hvor du er. De fleste mennesker har adgang til internettet, så du behøver ikke at gå til kontoret bare for at tjekke den ene lille ting, du skal gøre, før du tager en weekend fri.

Hvis du derudover bruger et regnskabssystem med et indbygget fakturamodul, kan du sende dine elektroniske fakturaer med det samme, og de bogføres automatisk på de korrekte konti!

5. Mulighed for at fakturere alle

De fleste offentlige virksomheder siger i dag nej til at modtage fakturaer på papir eller e-mail. Dette kan være en hovedpine for en selvstændig erhvervsdrivende, der ikke er i stand til at sende EAN-fakturaer. EAN står for Electronic Article Numbering, og er en særlig faktureringsform, som bruges til kommuner, offentlige institurioner samt virksomheder, der er registreret i NemHandelsregisteret. Med et digitalt regnskabsprogram som e-conomic, kan du ”smertefrit” og nemt udsende EAN fakturaer.

6. Hurtigere leveringstid – Sikker fragt

Ideen om at gå fra “Har du modtaget en faktura?” til at “Du har modtaget en faktura” er ret opløftende. Du ønsker ikke, at noget skal gå tabt i posten, at det er havnet på gulvet et eller andet sted eller bare er blevet smidt ud. Det er også langt lettere at sende elektroniske fakturaer end breve.
Det digitale økonomisystem, giver dig en enklere og mere effektiv arbejdsdag.

Få hjælp til at blive digital – Book et møde med os.